Pilates för gravida

11269586_901758133216534_1442691605_nHej!

Mitt namn är Lina Håkansson och jag är Fullt Certifierad STOTT PILATES-instruktör samt utbildad yrkesdansare. Sedan 8 år tillbaka driver jag Studio PILATES i Göteborg och är även en av grundarna till PilatesNu.se.

Jag kommer att skriva två blogginlägg, Pilates för gravida och Pilates för nybliven mamma. I dagens inlägg kommer jag fokusera på Gravidpilatesens fantastiska fördelar.

Graviditeten är en spännande tid på många sätt. Förutom att det skapas ett nytt liv i din mage så händer det saker med din kropp. Bland annat ökar rörligheten i dina leder vilket kan leda till bäckensmärta, även tyngdpunkten flyttas och påverkar din hållning. Här har träningen en stor uppgift. Med rätt träning kan du bibehålla en bra hållning och helt undvika eller träna bort bäckensmärta.

Under de kommande 9 månaderna kommer dina magmuskler att programmeras att “arbeta i fel riktning” i takt med att magen växer. Detta är helt naturligt och för många leder det till att magmusklerna delar sig. I och med detta så är det viktigt att du tränar dina stabiliserade magmuskler i rätt riktning så du påminner dem om hur de ska arbeta. Magstödet underlättar vardagsrörelser som att sitta, stå och lyfta. Träningen påverkar även en snabbare återhämtning efter graviditeten.

Gravidpilates är i högsta grad en effektiv och säker träningsmetod eftersom klassen är anpassad till ditt nya tillstånd. Övningarna stärker och bygger upp de områden som belastas mycket under graviditeten och som nybliven mamma. Fokus ligger på dina hållningsmuskler, det vill säga bäckenbotten, djupa mag- och ryggmuskler, sätesmuskler, samt axlar och armar. Starka hållningsmuskler ger bättre stöd så att du kan sträcka på dig och räta ut ryggraden, vilket i sin tur ger bebisen mer utrymme och du får mer plats för din andning. En stark hållningsmuskulatur är även viktig för att orka bära på de extra kilon som en graviditet för med sig.

Under graviditeten är bäckenbottenträning viktigt eftersom lederna i bäckenet blir överrörliga och en stark bäckenbotten hjälper till att stabilisera dem. Gravidpilates syftar till att lära dig känna när och hur muskeln arbetar, samt lära dig känna när muskeln är spänd eller avspänd. Vid själva förlossningen krävs att muskeln är avspänd för att underlätta barnets passage.

Andningen är en stor del av pilatesträningen och kommer vara en stor del av din förlossning. Många av oss har en ganska dålig andningsteknik och därmed en något sämre syresättning än vi kan ha. Varenda liten cell i kroppen behöver syre för att kunna slappna av. Det är genom vår inandning som vi syresätter kroppen och genom vår utandning som vi skickar bort gammalt syre. Syret kommer ut i vår kropp med blodet och genom att andas så ökar vi blodcirkulationen. Våra stora muskelgrupper behöver vara helt avslappnade för att kunna ta upp nytt syre och om detta inte sker blir det syrebrist i muskeln och den börjar göra ont. Kontorsaxlarna är ett bra exempel här. Många håller upp axlarna mot öronen under långa perioder och till slut blir man både spänd och får ont. Naturligt vill man rulla på axlarna för att öka cirkulationen. Du kommer att förbättra och medvetandegöra din andning med pilates.

De allra flesta är bra på att spänna sina muskler, men väldigt få är bra på att slappna av. Att lära sina muskler att slappna av kräver oftast mycket mer arbete och koncentration än att spänna dem. Även här är gravidpilatesen fantastisk!

Många av mina gravidtjejer på studion kommer tillbaka efter förlossningen och kör Pilates för nybliven mamma. De berättar ofta hur mycket pilates hjälpt dem vid förlossningen. De använde andningstekniken för att kontrollera både värkar och vilostunder. Kände kontroll över sin bäckenbotten och kunde slappna av, använde styrkan i de inre magmusklerna och kunde krysta bebisen i rätt riktning. Efter klartecken från barnmorskan kommer de tillbaka taggade till max för att påbörja sin återhämtning!

I nästa inlägg går jag djupare in på att förklara bäckenbotten och andningen. Då lägger jag fokus på din återhämtning som nybliven mamma. Har du frågor om Gravidpilates så hjälper vi dig gärna. Du når oss på info@pilatesnu.se.

Lycka till! 🙂

Lina

 

 

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *